This Is My Life

Alla inlägg under november 2010

Av Kim - 21 november 2010 17:06

vecka 40

39+0



Nu är du inne i den vecka då du förväntas föda, men i själva verket är det bara ca 5 procent av alla barn som föds på den beräknade nedkomstdagen. Du får räkna med plus/minus två veckor och de flesta föder efter det beräknade datumet. Om du går in i vecka 41, fortsätter du dina kontroller hos MVC som vanligt och i vecka 42 görs en extra kontroll på sjukhus med ultraljud för att kontrollera att både mor och barn mår bra. Ibland kan det behövas hjälp med att sätta igång förlossningen, då sköts det på förlossningen/BB. Din kropp är förberedd med en uppmjukad och delvis öppnad livmoderhals och snart kommer barnet att vara i dina armar.

Ditt barn är nu ca 38 cm långt från huvud till stjärt och ungefär 50 cm från topp till tå. Det är nu redo att lämna sin trygga tillvaro i livmodern och börja sitt nya liv utanför. Det kommer att behöva all din kärlek och omvårdnad. Barnet är utrustat med över sjuttio olika reflexer, nästan allt fosterfett är borta och 15 procent av kroppen består av fett. Moderkakan lossnar från livmoderväggen vid födseln och navelsträngen slutar fungera samtidigt som barnet tar sina första andetag. När dessa första andetag tas, utlöser det vissa förändringar i hjärta och artärer som gör att blod leds till lungorna. Dina graviditetshormoner kan påverka det nyfödda barnet. Både pojkar och flickor kan ha svullna bröstvårtor och det kan till och med innehålla små mängder mjölk. Även könsorganen kan vara påverkade - blygdläpparna hos flickor och pungen hos pojkar kan vara förstorade. Det är normala avvikelser och försvinner efter ett kort tag. Det lilla barnet har vid födseln inte mindre än 300 ben i kroppen, medan vuxna har 206. Det beror på att vissa ben växer samman när barnet blir större.

  

Av Kim - 19 november 2010 13:39

såhär såg det ut hemma imorse, och gör fortfarande.. :) WEI

  


jag har stekt pannkakor till brunch och nu vilar jag i soffan.. ska sy färdigt sen. jag har fortfarande en bebis i magen, tycker dock han kan va utanför snart.... :) vi längtar ju efter dig <3


DD.n gick inte alls bra igår. attans. men har bara en vecka kvar så då får man ju spela, kan inte göra som sambon gör. eller hur pappa???


 - 8 dagar kvar -

Av Kim - 18 november 2010 20:01

Fick oväntat paket idag på posten av Lina. Så jävla snällt och otroligt gulligt. Hon la ut en bild på sin blogg häromdagen när hon fikade varm choklad och mini marshmallows så frågade jag var hon fått tag på såna för jag har inte sett nga?  Och idag kom en paket på posten med en påse och ett kort... så snällt...


  


Och igår va vi på EKO och då hittade jag världens godaste pepparkakor. Broby :) dom är så jävla goda.

  


Så det ihop med en kopp varm belgisk choklad och clementiner fick bli min eftermiddagsmysfika efter att jag lagat mat till älsk och börjat sy på en julklapp. MUMMA

  


Å wheenä mös också med mig, eller ja med lillebror på mig :)

  


Nu har jag slängt in en DD idag i sista sekund. Får se om det kan ge ngt =)

Av Kim - 18 november 2010 12:42

åh fyyy pappa, fy... menar du på att jag skulle va tjock??? ha ha.... ja när jag såg hästarna på kvällen så hade jag iaf haft DD2.. ha ha :) vi är inte så bra i vår liga =) behövde pengarna nu så vi sålde dom nu, å btw, d va ju vinterdäck :)


idag vill jag bara sova sova sova. är så trött och helt slut... men ska plocka lite i luddes rum, kanske ska packa väskan vi ska ha med till KK me... sen ska jag faktiskt klippa lugg på mig själv... gahhh. vågar jag? =)


- 9 dagar kvar, vi längtar efter daj <3 -

  

Av Kim - 17 november 2010 19:15

ja men 2:an va ju säker =) idag skiter jag i det. men har 7 rätt på lördag, vill du ha det vinnande systemet? :)


idag har älsk varit ledig. vi har sålt däcken. jeaj =) städat, handlat och tvättat. lagade go go mat me. pommes, schnitzel, stekte champinjoner, beasås och en god sallad... mumma... sen har jag legat i badet och nu är det hockey på tv...


har så jävla ont och vill att han ska komma ut... typ nu????


jag vill ha snö


- 10 dagar kvar -

Av Kim - 16 november 2010 21:06

ÅH!!!


jag hade DD1: 2

                  DD2: 1,2 och 6


till saken hör att jag valde MELLAN  6 och 8.


japp 8 vann. 73 gånger pengarna!!!!!


jag lär fan inte vinna ngn jävla tisha ens...


fan

Av Kim - 16 november 2010 17:09

mys med wheenä i soffan, kärlek...


idag har jag varit hos BM. allt är bra med ludde men mindre bra med mig kanske? bokade in en extra tid nästa vecka för att dubbelkolla då jag inte har mått så bra och värdena är lite oroande?? ja jag vet inte. vet bara att jag hade så satans inåt i helvetes ont inatt att jag trodde han va på väg ut. har sovit två timmar bara. är rätt sleden... så jävla jobbigt...


imorrn är älsk ledig :) då ska vi till maxi, tvätta och fixa lite. sen blir det nog mys till nya robin hood på kvällen.. :)


susanne och vilma har precis gått. mina sötisar <3


- 11 dagar kvar -

Av Kim - 15 november 2010 12:39

tror iofs jag me papi :)


Åh är så frustrerad. i september beställde vi vår bilbarnstol, en white leatherette från Emmaljunga. APSNYGG. färdig leverans i oktober. sen ringde babyproffsen och sa att dom flyttat leveransen, skulle fått den måndags förra veckan. ingen stol. ringde i torsdags och fredags. ingen stol. ringde idag. dom ringa emmaljunga. jahapp. då har emmaljunga GLÖMT skickat den förra veckan.. så vi har den på torsdag el fredag... så frustrerande.... men men...


och jag får mycket pengar denna månaden me.. så jävla skönt nu inför julen :) Kommer verkligen perfekt... jeaj....


börjar kännas annorlunda i magen, eller det är bara jag som inbillar mig? johan tror på onsdag.... jag vet inte vad jag ska tro. jag tror varje natt i princip :)


- 12 dagar kvar -

Presentation


Och om du saknar mig ibland, kan du släcka alla lampor, för jag finns någonstans i mörkret...


Familjen Olsson-Stolpe

    

      

         

                  

           

      

                

                 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag läser

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards